mandag den 8. august 2011

DownUnder med kørestol

[Jørgen]


Det lyder måske lidt voldsomt for dem der kender mig perifert, og har set mig gå rundt. Men dem der kender mig nærmere ved også at når jeg har været på fysisk krævende rejser havner jer hjemme på sofaen et par uger efter, hvis ikke jeg undervejs bliver så smadret at min gangevne forsvinder på rejsen grundet overanstrengelse,- for jeg vil jo ikke gå glip af noget. Allerede under de indledende forberedelser til rejsen, gjorde jeg det klart for mine 4 sportstrænede sønner, at jeg ville have handicapservice i lufthavnene, da de med deres lange marmorgange, er en ren ”bendræber. Efterhånden som gåtur/cykeltur rundt i Sidney, og gåtur rundt om Ayers Rock m.m. kom på tapetet, begyndte det at ligne en håndfuld hoteldage for mig. Så foreslog en af drengene, at hvis jeg fik en kørestol med skulle de nok skubbe mig rundt. Så kunne jeg jo hjælpe med børnebørnene når de blev trætte, så kunne de komme på skødet, og skulle ikke bæres. Jeg lånte en kørestol, og var med et par undtagelser med til hele programmet. Alligevel blev det til meget på 2 ben, og det kunne mærkes. Næstsidste dag måtte jeg opgive et 23m højt tårn, jeg kom 5 trin op og så ned igen, så var det slut med trapper. Den sidste rejsedag kunne jeg stadig gå et par skridt, men undgik det helst. Lige nu hjemkommet er jeg meget glad for min lænestol. Men rejse, og hjemkomst er foregået uden smertestillende medicin, ikke at forveksle med at det har været smertefrit, men som skrevet på min hjemmeside er det en omkostning der er medregnet helt fra planlægningen,så jeg har ingen aftaler de to første uger efter hjemkomsten.
I øvrigt kan man sige at der overalt i Australien er indtænkt kørestolsbrugere, med undtagelse af et par enkelte skønhedsfejl. Her tænker jeg specielt på kantstenshøjden i Sidney. Ved alle kryds og forgængerovergange er der skrå kantsten at køre ned ad, desværre er højden ofte så stor at mår man kommer ned støder fodhvilerne mod vejbanen og er ved at sende kørestolsbrugeren på næsen ud af kørestolen. Selvfølgelig kan fodstøtterne hæves, men det bliver til en uhensigtsmæssig højde, der virker fremmende for siddesår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar